Chorvátsko 4.8.2019 – Sveti Jure 1762 mnm.

Počas tohtoročnej dovolenky v Chorvátsku sme sa s Jankom rozhodli, že zdoláme tretí najvyšší vrchol Chorvátska Sveti Jure (1762m.n.m.) v národnom parku Biokovo. Keďže na vrchol vedie asfaltová cesta, voľba padla na bicykle. Sveti Jure je najvyšší vrchol pohoria Biokovo, ktoré sa tiahne pozdĺž chorvátskeho pobrežia, nad Makarskou riviérou.  Je to zároveň najvyššie položená asfaltová cesta v Chorvátsku. Keďže Chorvátsko je letná destinácia dovolenkujúcich Slovákov a teda sú tu veľmi horúce dni, voľba štartu padla na 6 hodinu rannú. Predpokladali sme, že cesta na vrchol nám bude trvať približne 3 hodiny a tak počas cesty na vrchol nebude až také horko.

Vstup do parku Biokovo sa nachádza v mestečku Podgora v nadmorskej výške 350 metrov a je spoplatnený (vstup z bicyklom je 25 KN).  Od rampy je to asi 23 km až hore k vysielaču s priemerným sklonom stúpania 5,9%.

Počas cesty sa kilometre pekne odpočítavajú. Aj keď človek nechce, tak si tie čísla na slušnom asfalte všimne, no občas je to aj deprimujúce, pretože po vyšliapaní 10km máte ešte pred sebou ďalších 13km. Po štarte cesta stúpa príjemnými serpentínami cez borovicový lesík, ktorý je v dolnej časti cesty vyhoretý a nie je naň pekný pohľad. Po cca 5-6 km sa cesta otvorí a už je tam aj pridaná hodnota s výhľadom na azúrový Jadran. Asi po ôsmich kilometroch prichádzame do sedla Staza v nadmorskej výške 897 mnm. Tu sa na chvíľku zastavíme aby sme sa trochu občerstvili a pokračujeme ďalej. Až do sedla viedla cesta po záveternej strane pohoria, za sedlom sme prvý krát zažili protivietor -celkom slušný, s výraznými poryvmi, pre cyklistu je veľmi nepríjemný a vyžaduje pri stúpaní značné úsilie. Vychádzame na planinu, kde sa stúpanie trošku zmierni, miestami sú aj rovinky. Na planine sú vidieť malé políčka a staré kamenné domčeky. Na lúčkach sa tu voľne pasú kone, nie sú dokonca ani zavreté v žiadnych ohradách. Celá krajina má krasový charakter a je tu vidieť rôzne jamy, prepadliská a skalné útvary opracované vodou. Po ďalších prešliapaných piatich kilometroch dorážame k malému prevýšeniu, odkiaľ prvý krát zbadáme vrchol Sveti Jure, aj keď je ešte veľmi vzdialený.

Posledné dva kilometre sú asi najhoršie, ide sa po krásnych, ale “výživných” serpentínach, kde percentá sklonu bez problémov atakujú 15%.

Konečne sme na vrchole. Presne ako sme počítali po dvoch krátkych občerstvovacích zastávkach nám cesta trvala 3 hodiny. Na vrchole urobíme zopár krásnych povinných fotiek a sadáme na bicykle a vyrážame smerom dole. Cesta dole je omnoho rýchlejšia a kilometre rýchlo ubiehajú. Len počas zjazdu sa musíme vyhýbať oproti idúcim autám pretože cesta je veľmi úzka. Asi po hodine prichádzame k autu a rýchlo späť na pláž k našim manželkám….

Rady na záver pre tých čo by si to chceli skúsiť:

Horský bicykel je určite vhodnejší, ako cestný.

Zoberte si dostatok vody, po ceste ju nedoplníte.

V letných mesiacoch vyrazte skoro ráno, obedňajšia horúčava môže byť vražedná.

Hore môže byť úplne iné počasie, ako na pobreží. Myslite na to pri výbere oblečenia.